ممانعت از اینترلوکین 21 و کم کردن سرعت بیماری های خود ایمنی

بسیاری از مردم از التهاب مزمن به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی علیه بافت های بدن رنج می برند.دانشمندان استرالیایی بر این باورند که مولکول کوچک شناخته شده ی اینترلوکین 21 می تواند به عنوان هدف درمانی برای چنین مواردی بکار گرفته شود.

اینترلوکین 21(I L-21) یکی از پیام آوران شیمیایی است که به سیتوکین ها معروف هستند این مولکولها بر رفتار سلولهای ایمنی تأثیر می گذارند. اینترلوکین 21 نقش مهمی در بیماریهای اتوایمیون (خود ایمنی) نظیر سندرم شوگرن و دیابت نوع 1 دارد.

مطالعه ی اخیر نشان داد که چه مقدار اینترلوکین 21 منجر به التهاب می شود. همچنین اهمیت زدودن اینترلوکین 21 در کاهش التهاب حتی در شرایطی که نقایص شدید ایمنی دیگری نیز وجود دارد را به تصویر کشید.

محققین انستیتو تحقیقات پزشکی Garvanدر سیدنی از موشهایی که بصورت ژنتیکی دارای کمبود اینترلوکین 2 بودند (مدلی که دارای بیماری اتوایمیون است) استفاده کردند.

در برخی از موشها گیرنده های اینترلوکین 21 در سطح سلول نیز با دستکاری ژنتیکی حذف شدند.در این موشها ، بیماری التهابی با شدت بسیار کمتری ظاهر شد این موضوع نشان می دهد وجود اینترلوکین 21 منجر به بیماری التهابی کشنده می شود.

پرفسورKingو دکتر Vogelzangبا همکاری متخصصین بیوآنفورماتیک دکتر Dingerو دکتر  Glossبه بررسی همزمان آنالیز سلول و توالی های RNAپرداختند. این کار برای مقایسه ی ژنهای بیان شده در موشهای مدل بیماری با موشهایی که سلولهای ایمنی سالمی دارند، انجام گردید.نتایج نشان داد که اینترلوکین 21 یکی از ژنهایی است که دربیماریهای خودایمنی بسیار زیاد بیان می شود. یافته های این تحقیق در مجله ی Immunologyمنتشر گردید.

به گفته ی پرفسور Kingتعیین توالی RNAیک روش بدون خطا برای تعیین بیان افتراقی ژنها است و این داده ها نقش ژنهای پیش التهابی را در بروز بیماریهای اتوایمیون آشکار نموده و ثابت کرد که در غیاب IL-2مقدار اینترلوکین 21 بسیار افزایش می یابد.

او می افزاید :هنگامیکه ژن IL-2را حذف می کنیم گروه دیگری از سلولهای ایمنی آرامش دهنده که بنام T regulatory cellsشناخته می شوند نیز ناپدید می گردند- زیرا سلولهای Tتنظیمی به مقدار زیاد گیرنده های IL-2را تولید کرده وبه IL-2وابسته اند.بدون وجود سلولهای Tتنظیمی ،سیستم ایمنی مغشوش شده و به سلولهای خودی بدن حمله می کند، تحت این شرایط اینترلوکین 21 سبب بروز صدمات بیشتر و وخیم تر شدن اوضاع می گردد.

هنگامیکه اینترلوکین 21 مهار شود، پاسخ التهابی شدید تاحد زیادی کاهش می یابد، اگر چه بطور کامل حذف نمی شود.

تعداد بسیار زیادی از افراد هم اکنون به بیماریهای التهابی مزمن مبتلا هستند که علت آن نقص در سلولهای Tتنظیمی است بهمین علت محققین معتقدند ممانعت از عملکرد اینترلوکین 21 بوسیله ی دارو می تواند به این افراد کمک کند.

منبع:www.medical news today.com/releases/272442.php

سرپرست مترجمین: فرخی نیا